ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

VJablonec chystá prodloužení tramvajové trati

24.03.2016

Jablonec nad Nisou 24. března - Jablonec nad Nisou chce prodloužit tramvajovou trať z Liberce do centra města. Tramvaj by měla projíždět Soukennou ulicí přes Dolní náměstí na nový terminál MHD, který vznikne v prostoru ohraničeném ulicemi Kamennou, Lipanskou a 5.května. Vedení tratě i umístění nového terminálu dnes schválili jablonečtí zastupitelé. Projekt, jehož náklady se předběžně odhadují na 600 milionů korun, chtějí Jablonec a Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) financovat s využitím evropských dodací.

Tramvajová trať spojuje Liberec s Jabloncem od roku 1955, do roku 1972 jezdila v Jablonci do centra. V 60. letech ale v Jablonci převládl názor, že tento typ dopravy je přežitkem. Radnice dokonce prosazovala zrušení meziměstské linky, díky Liberci ale zůstala dvanáctikilometrová trať zachována a dnes denně přepraví 11.000 lidí. "Mně se tramvaje nelíbí, do města nepatří," řekl zastupitel ODS Václav Vostřák, který kritizoval, že koleje rozbijí ulice. Další se obávají, že hluk tramvají vyžene obyvatele z centra města.

Trať dnes končí u Tyršových sadů, dobudovat by tak bylo třeba zhruba 750 metrů kolejí zhruba za 350 až 400 milionů korun. Zájem cestujících o prodloužení ukázala více než rok trvající výluka na tramvajové trati. Náhradní autobusy pokračovaly z konečné tramvaje dál až na autobusové nádraží a lidé toho hojně využívali. Jablonec má teď šanci projekt realizovat za evropské peníze. Dopravní podnik má podle ředitele Luboše Wejnara šanci získat na dopravní projekty v aglomeraci Liberec-Jablonec 827 milionů korun Operačního programu Doprava. "Většina by měla být použita na modernizaci trati Liberec a Jablonec a prodloužení," řekl.

Radnice nechala posoudit dvě varianty vedení tramvajové trati městem a také dvě možnosti umístění terminálu MHD. Druhou variantou vedení trati byla ulice 5. května, kde by ale kritickým místem byla kruhová křižovatka U Zeleného stromu. "Která je už dnes na hranici kapacity," upozornil Petr Šikola z projektového týmu, který varianty posuzoval. Variantou pro terminál bylo rozšíření toho dnešního, ani to odborníci nedoporučili. Nově navrhovaný terminál v Kamenné ulici je blíž centru, umožňuje lepší napojení lávkou k železniční zastávce i vybudování parkoviště pro 200 aut. Náklady na jeho výstabu se odhadují na 200 až 250 milionů korun.

(čtk)