ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Odvolání proti odsunutému nádraží v Brně vyřeší Jihočeský kraj

21.03.2016

Brno 21. března - Odvolání proti vydání územního rozhodnutí na stavbu brněnského nádraží v odsunuté poloze, tedy v místě dnešního nákladového nádraží, bude řešit kvůli podjatosti Krajský úřad Jihočeského kraje. Na začátku března o tom rozhodlo ministerstvo pro místní rozvoj. Organizace Děti Země tak uspěla s požadavkem, který formulovala před třemi lety, uvedl v tiskové zprávě předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

"Jsme rádi, že o našem odvolání nebude již rozhodovat brněnský magistrát, zvláště když v roce 2010 do vedení Brna na čtyři roky nastoupil Roman Onderka z ČSSD a Robert Kotzian z ODS. Přitom Brno je jedním ze dvou investorů modernizace železničního uzlu," uvedl Patrik, který se procesem modernizace brněnského železničního uzlu zabývá od června 2001 a nyní je i členem přípravného výboru pro referendum 2016.

Proti vydání územního rozhodnutí s námitkou podjatosti bývalého primátora Onderky a všech úředníků magistrátu podaly v říjnu 2013 odvolání Děti Země, spolek Stará Osada - Židenice a jedna fyzická osoba. Čtvrté odvolání podala ještě jedna soukromá firma. O odvoláních se dosud nerozhodlo, protože se řešila námitka o systémové podjatosti. "V minulosti jsme opakovaně žádali, aby o odvolání magistrát nerozhodoval, žádosti se ale zamítaly," sdělil Patrik.

Až nový primátor Petr Vokřál (ANO) upozornil ředitelku jihomoravského krajského úřadu Věru Vojáčkovou, že se cítí být podjatý. Totéž sdělila ministerstvu Vojáčková loni v únoru. Územní řízení pro odsunuté nádraží trvá už více než deset let.

Děti Země s dalšími organizacemi či spolky bojují proti odsunu brněnského nádraží o kilometr na jih až za autobusové nádraží Zvonařka. Usilují o to, aby nádraží zůstalo přimknuté k historickému centru v docházkové vzdálenosti. Až do roku 2014 všechna předchozí vedení města naopak chtěla nádraží odsunout. Nyní je koalice složená ze stran, které jsou buď pro nádraží v centru nebo nemají jednoznačný názor. Důležité pro další kroky města a ministerstva dopravy bude říjnové referendum, které se uskuteční s krajskými volbami. Pokud přijde alespoň 35 procent voličů, bude výsledek hlasování závazný. Zároveň vzniká studie proveditelnosti, která porovnává obě varianty modernizace.

(čtk)