ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Tyršův most se má znovu otevřít v polovině března

13.01.2016

Litoměřice 13. ledna - Tyršův most v Litoměřicích se má pro řidiče znovu otevřít v polovině března. Chybí dokončit mostní římsy, izolace, opravit nátěry a položit asfalt. Současné počasí vliv na práce nemá. Stavbyvedoucí Petr Bezruč dnes ČTK řekl, že platí termín otevření 18. března.

Na zprovoznění důležité spojnice labských břehů čekají nejen řidiči, ale všichni obyvatelé města, jehož centrem projíždí kvůli uzavírce množství aut. Most je neprůjezdný od loňského dubna. Stavaři slibovali, že vše stihnou do konce roku, práce však zbrzdilo počasí. "Teď je pro nás nejdůležitějším termínem, kdy otevřou obalovnu na asfalty, pak začneme dávat asfaltové souvrství a vše bude připraveno," uvedl Bezruč.

Klimatické podmínky vždy ovlivňují průběh stavby. "Konec listopadu propršel, tudíž atmosférická vlhkost byla příliš vysoká. Na mostu se drželo hodně vody, proto nemohly být provedeny plánované práce související s izolacemi. Museli jsme je odložit do doby, než se v tomto ohledu počasí umoudřilo," vysvětloval při odkladu termínu zprovoznění mostu stavbyvedoucí Jiří Vybíral.

Už po odkrytí svrchních vrstev se podle Vybírala ukázalo, že o více než 100 procent přibude proti předpokladům prací souvisejících s bouráním betonů. Další dny vyčerpala zkoumání archeologů, kteří usilovali o zachování odkrytých pískovcových bloků z 18. století. Jejich stav byl ale natolik špatný, že nebylo možné je zachránit. Později se navíc změnila technologie stavby pilotů.

Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Smluvně je sjednána pokuta za nedodržení termínu," řekla ČTK mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Pěší provoz na mostě je po celou dobu rekonstrukce zachován.

Na stavbě chybí dokončit mostní římsy, dilatační mostní závěry na starém mostě, dokončit izolace v oblasti, opravit nátěry nosné konstrukce starého mostu, dokončit násypové těleso mezi novými inundačními mosty, položit nové vozovkové vrstvy, osadit zádržné systémy a veřejné osvětlení.

Cena stavby stanovená na základě výběrového řízení činí 104,54 milionu korun, skutečné náklady budou ale vyšší. "Nejvýznamnější podíl na vícenákladech činí změna typu založení druhého inundačního mostu, který z důvodu rozsáhlých starých kamenných a betonových základů nebylo možné založit na pilotách, ale musel se založit na mikropilotách, které staré konstrukce provrtaly," popsala Ledvinová. "V současné době činí nárůst ceny stavby okolo šesti milionů korun," doplnila.

Po dokončení rekonstrukce Tyršova mostu plánuje ŘSD opravy na navazujících komunikacích.

(čtk)