ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Začíná rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Karlíně

07.06.2017

Praha 7. června - Začátkem oprav Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně ve čtvrtek oficiálně odstartuje modernizace železniční trati do Kladna, jejíž součástí je vybudování odbočky na ruzyňské letiště. Opravy v Karlíně potrvají přes tři roky a od letošního 4. července do září 2019 budou znamenat omezení pro cestující. O prostory přišli nájemníci v obloucích viaduktu, kam by se po rekonstrukci mohly nastěhovat kavárny, obchody či kanceláře.

Přípravné práce na mostu probíhají už od května. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marka Illiaše začne rekonstrukce omezovat provoz na trati od 4. července. Vlaky ve směru od Kladna budou namísto na Masarykově nádraží končit na nádraží Praha-Bubny, kde vznikne provizorní zastávka Vltavská kousek od stejnojmenné stanice metra. Soupravy jedoucí od Kralup nad Vltavou budou most objíždět přes Holešovice. Do konce letošního roku půjde o výluky, potom o změny dané jízdními řády trvale až do konce prací.

Rozsáhlá rekonstrukce mostu z poloviny 19. století má vyjít na 1,44 miliardy korun a potrvá podle současného harmonogramu do července roku 2020. Vlaky se na most vrátí už v září 2019.

Oprava je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště, která bývá označována jako rychlodráha. Součástí plánovaných oprav bude kromě výměny železničního svršku a spodku rozebrání dvou mostních oblouků na Štvanici, které poškodily povodně v roce 2002 a jejichž stav označuje SŽDC za havarijní.

Během přípravy rekonstrukce přišli o prostory nájemci, kteří v obloucích mostu měli sklady či garáže. Ze stejného důvodu musela skončit také známá pivnice U Fandy. Po rekonstrukci by se pod oblouky mohly nacházet galerie, bistra, kavárny či kanceláře firem. Počítá s tím projekt architektů z organizace Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA), který v současnosti zpracovává městský Institut plánování a rozvoje (IPR).

"Všechny strany jsou otevřené využití oblouků, tedy město, městská část i SŽDC," uvedla Yvette Vašourková z CCEA s tím, že by rádi stihli uskutečnit svůj projekt během rekonstrukce SŽDC tak, aby byly obě akce hotové paralelně. IPR podle ní v současnosti připravuje podklady pro radu hlavního města, aby Praha mohla začít vybírat projektanta.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který řídil jeho stavbu.

(čtk)