ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Žďákovský most slaví půl století

26.04.2017

Praha 26. dubna - Na Žďákovský most na Písecku, svými rozměry a konstrukcí neobyčejnou technickou památku, narazí každý, kdo přijíždí k zámku Orlík směrem od Kostelce nad Vltavou. Most je unikátní tím, že oba břehy Orlické přehradní nádrže spojuje jediným mostním obloukem. Stavba, která byla zprovozněna před půl stoletím, 27. dubna 1967, je největším obloukovým ocelovým mostem v Česku. Svého času ale Žďákovský most vévodil i světovým tabulkám.

Z důvodu stavby přehrady, která hladinu Vltavy zvýšila zhruba o 20 metrů, bylo nutné vyřešit nové přemostění údolí, neboť dosavadní mosty byly příliš nízko. Žďákovský most vznikal v letech 1958 až 1967 (s přestávkou od roku 1960 až 1964). Na stavbu bylo použito 4116 tun oceli, z toho 3100 tun na oblouk. Náklady byly vyčísleny na 71 milionů korun včetně protikorozní ochrany.

Ke svému jménu most přišel podle osady Žďákov u Chrástu, která byla přehradou zatopena a přestala existovat. Mezi patkami má plnostěnný dvoukloubový oblouk o rozpětí 379,6 metru a celková délka oblouku činí 542,9 metru. Výška silnice nad vodní hladinou nádrže se pohybuje kolem 50 metrů (a více než 100 metrů k bývalému toku řeky). Autorem stavebního projektu mostu byly firmy Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Projektantem byl Oskar Oehler, autorem architektonického řešení Karel Vejmelka.

Žďákovský most, který i přes svou velikost působí lehkým dojmem, se stal dominantou celého středního Povltaví. Už při jeho stavbě se počítalo s tím, že i díky nádhernému výhledu bude přitahovat pozornost turistů, v oblibě ho mají rovněž vyznavači adrenalinového bungee-jumpingu. Obestírá ho však i poněkud nelichotivý genius loci. Neblaze totiž proslul v případě takzvaných orlických vražd v 90. letech, kdy z něj gang shazoval své oběti v sudech na dno přehrady.

Most je pravidelně udržován a opravován. Při jedné kontrole v roce 1998 byly v trámu mostovky objeveny tři dlouhé trhliny. Stavba byla rychle opravena a s pomocí počítačové analýzy i zjištěna příčina poruchy. V uzavřených výztuhách trámu zřejmě zamrzla voda a v místech sváru, kde jsou vlastnosti oceli hodně změněny, pak led výztuhu porušil. Do výztuh byly tedy udělány otvory, aby se situace již nemohla opakovat.

Most na silnici I/19 je od června 2015 v rekonstrukci, která potrvá až do října 2017. Pro automobily se otevřel v září 2016, pro chodce zůstává i nadále uzavřen. Oprava technické památky by měla stát 146 milionů korun bez daně.

V roce 2001 byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena Žďákovskému mostu cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů.

(čtk)