ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Zchátralé východní nádraží v Děčíně se promění v centrum vědy

22.03.2017

Děčín 22. března - Ze zchátralého východního nádraží v Děčíně bude jednou zřejmě vzdělávací centrum. Memorandum o spolupráci na jeho vzniku dnes podepsali zástupci několika institucí. V historické budově Rakouské severozápadní dráhy by se mohli vzdělávat třeba studenti Českého vysokého učení technického (ČVUT), které má v Děčíně pobočku. ČTK o podpisu memoranda informovala mluvčí radnice Markéta Lakomá.

Cílem spolupráce města, Ústeckého kraje, ČVUT, Českých drah, krajské hospodářské komory a Hospodářské a sociální rady Děčínska je vznik zázemí pro vzdělávací, výzkumné a kulturní aktivity. Část areálu by nabízela i komerční služby, jako je kongresová turistika.

Některé prostory by se mohly přeměnit na studentské koleje, laboratoře a vědecká pracoviště. V Děčíně funguje pobočka dopravní fakulty ČVUT. "Rádi bychom, aby se počty studentů v Děčíně neustále zvyšovaly. Kvalitní zázemí a vědecká pracoviště jejich renomé jistě významně posílí," uvedla primátorka Marie Blažková.

Technické zázemí by mohli využívat i podnikatelé. "Rozvoj a inovace, které město potřebuje, se neobejdou bez kvalitních a vzdělaných lidí a ty přitáhne právě takové zázemí, které plánujeme vybudovat v budově bývalého východního nádraží," uvedl vedoucí děčínského pracoviště dopravní fakulty Ondřej Smíšek. Historii budovy chtějí zúčastněné organizace připomenout expozicí.

Náklady na opravu objektu se odhadují zhruba na 400 milionů korun. Majitelem areálu jsou České dráhy. "Jsme otevření spolupráci na projektech, které přinesou budově a následně veřejnosti smysluplné společenské využití. Naším zájmem je najít pro objekt Děčín východ nového majitele, který bude moci na rozdíl od Českých drah čerpat evropské dotace a budovu zrekonstruuje," uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za úsek majetku Miroslav Kupec.

Areál nádraží budovala v letech 1870 až 1874 společnost Rakouská severozápadní dráha ve výpravném imperiálním architektonickém stylu. Nádraží bylo součástí velkého evropského dopravního projektu, společnost vlastnila i flotilu nákladních plavidel na Labi a zajišťovala spojení s přístavem Hamburk a následně železnicí do Prahy a Vídně.

(čtk)