ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Plzeň schválila plán udržitelné mobility města

03.02.2017

Plzeň 3. února - Plzeňští zastupitelé schválili plán udržitelné mobility města, připravovaný od roku 2013. Město už může žádat o dotace EU do roku 2020, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu a operačního programu Doprava. Dokument zahrnuje 82 připravovaných projektů, od dopravních staveb po neinvestiční dopravní opatření, odhadované výdaje na všechny akce dosahují 2,3 miliardy Kč za období 2016 až 2025, řekl ČTK náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL).

"Do přípravy plánu se zapojili všichni investoři, tedy státní, krajští, městští, privátní, i celý neziskový sektor občanské veřejnosti. Vznikl dokument, který má opravdu hlavu a patu a je na něm shoda," uvedl. Byl podroben proceduře SEA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) na krajském úřadě, který vydal kladné stanovisko. Je k dispozici občanům na webu města, řekl náměstek.

Společně s investicemi partnerů, tedy státu, kraje, městských firem, a s maximálním možným využitím evropských a národních dotací podle něj dosáhne celková hodnota investic do dopravního systému Plzně za léta 2016 až 2025 13,1 miliardy korun.

"Plán udržitelné městské mobility je strategický materiál pro nastavení dlouhodobější vize fungování dopravy ve městě," uvedl primátor Martin Zrzavecký (ČSSD). Celkem 24 "balíčků" akcí sdružuje opatření provázané nejčastěji podle lokality, časové provázanosti i realizovaného tématu. Týkají se se například západního a východního okruhu, revitalizace Klatovské třídy, silnice 1/27, přesmyku železnice na Domažlice, terminálů veřejné dopravy, rekonstrukce ulic, cyklostezek, opatření pro zklidnění dopravy a tramvajové trati na Borská pole.

Cílem Plzně je podpořit jednotlivé druhy dopravy tam, kde jsou nejpřínosnější a kde osloví co nejširší spektrum uživatelů. Podporuje přechod od automobilů k udržitelným formám, ve veřejné dopravě páteřní přepravní vztahy, v cyklistice atraktivní trasy podél řek. Město chce podpořit i zlepšení podmínek pro chůzi na krátké vzdálenosti v širším centru města a v automobilové dopravě hlavně výstavbu okruhů.

Město připravovalo plán do ledna 2016 podle metodiky Evropské komise od německé společnosti Rupprecht Consult. V Plzni se konaly čtyři workshopy a dva průzkumy veřejného mínění.

(čtk)