ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Na Pustevnách staví novou stanici lanovky

29.01.2017

Prostřední Bečva (Vsetínsko) 29. ledna - Na Pustevnách v Beskydech se pracuje na stavbě nové horní stanice lanovky. Za zhruba 15 milionů korun zde postaví moderní objekt ze dřeva, kamene a skla. Kromě zázemí pro obsluhu lanovky tam budou i pokladny a restaurace, obchody, sociální zařízení a půjčovna lyžařského vybavení i koloběžek. "Otevřít bychom chtěli v květnu," řekl ČTK vedoucí lanové dráhy i lyžařského areálu na Pustevnách Petr Chrostek.

Stará budova byla podle něj těsně před spadnutím. Loni tak začala stavba zbrusu nového objektu, který již stojí a teď se pracuje uvnitř. Majitelé podle Chrostka již předloni za asi dva miliony korun modernizovali dolní stanici lanovky na Pustevny v Trojanovicích na Novojičínsku. Lanovka ročně přepraví na 200.000 lidí, lyžařů i pěších turistů.

Dráha je nejstarší sedačkovou lanovkou v Česku i Evropě, provoz zahájila 4. března 1940. Než vyjede na Pustevny do výšky 1018 metrů nad mořem, překoná sedačka převýšení 400 metrů. Lanovka je dlouhá 1637 metrů, je na ní 162 sedaček a jízda trvá přibližně 20 minut. Současná lanovka slouží od roku 1987. "Z větších sedačkových lanovek je určitě nejstarší v České republice," uvedl Chrostek. Chystá se proto její výměna.

Projekt podle Chrostka přijde asi na 150 milionů korun. "Je připraven na územní řízení. Jeho realizace závisí na tom, jestli se nám podaří získat evropské dotace. Sami bychom to neutáhli," dodal Chrostek. Podle něj bude nová lanovka ve stejné dráze. "Místo 18 sloupů tam ale bude jen šest. Sedačky nahradí asi desetimístné kabiny a doba jízdy se zkrátí z 20 minut na pět. Tím se ztrojnásobí kapacita lanovky," přiblížil Chrostek.

Cestování bude podle něj navíc komfortnější pro seniory a malé děti. Když totiž nyní nastupují, je někdy nutné celou lanovku zastavit, neboť starší lidé a děti nedokážou za jízdy ze sedačky bezpečně vyskočit. Nově budou kabiny odpojitelné, takže se lanovka nezastaví. Kabina vyjede ve stanici na zvláštní okruh a po výstupu či nástupu cestujících se podle Chrostka zase vrátí na hlavní okruh. Cestující ocení i to, že nebudou v kabině vystaveni větru a mrazu.

Pokud se podaří získat dotaci, první cestující by se mohli novou lanovkou svézt za několik let. "Přáli bychom si, aby byla hotova v roce 2019," uzavřel Chrostek.

(čtk)