ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Plzeňský kraj hledá peníze na stavbu regionální galerie

17.11.2016

Plzeň 17. listopadu - Plzeňský kraj připravuje stavbu nové regionální galerie výtvarného umění v centru Plzně a hledá na ni finanční zdroje. Stavbu za více než 600 milionů korun totiž nemůže hradit sám. ČTK to řekli vedoucí krajského odboru kultury Alena Svobodová a dosavadní hejtmanův náměstek Jiří Struček (ČSSD).

"Je to tak velká akce, že ji kraj není schopen řešit z vlastních peněz, takže se hledá financování z prostředků evropských, ministerských a dalších. Pokud se dají dohromady, je kraj připravený galerii začít stavět," uvedl. Stavbu podporuje také nové vedení kraje, které zastupitelé budou volit v pondělí.

Galerie získala nedávno stavební povolení. "Prostor U Zvonu je stále blokován. To, co tam je teď, je jen náhradním řešením do doby, než se tam galerie povede," řekl náměstek. Současně věří, že v novém plánovacím období Evropské unie má projekt šanci získat dotace, ale musí se spojit síly unie, kraje, města, ministerstev kultury a místního rozvoje. "Kraj s nimi jedná, ale není to jednoduché kvůli tomu, že to je opravdu velká akce," uvedl Struček.

Kraj původně počítal s evropskými dotacemi IROP, které ale mohou financovat nové stavby jen do celkových nákladů zhruba 120 milionů korun.

V souvislosti s přípravou galerie město nejdříve čekalo, až bude opravena tramvajová točna U Zvonu. Pak se tam ale objevily základy starého kostela a ekologická zátěž po bývalé čerpací stanici. "Teď máme všechno připravené, ale bohužel není vyhlášený dotační titul," uvedla Svobodová.

Pokud by kraj dostal aspoň 300 milionů korun, dokázal by zbytek zřejmě dát dohromady. Jedná proto s ministerstvy kultury a místního rozvoje, aby galerii uznaly jako stavbu celostátního významu. "Rádi bychom, aby to byla společná investice kraje, města a ministerstva kultury, protože celorepublikově galerie tohoto typu chybí," řekla.

Západočeská galerie v Plzni, tedy její výstavní síň Masné krámy by se po výstavbě nové galerie podle Stručka využívala na běžné výstavy. V nové galerii by byly stálé expozice. Většina sbírek je totiž nyní v depozitářích, přitom galerie vlastní po Národní galerii druhou nejlepší sbírku meziválečné moderny.

(čtk)