ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Na nádraží v Plzni jsou nová nástupiště

07.11.2016

Plzeň 7. listopadu - Na plzeňském hlavním nádraží, kde se po více než sto letech zásadně mění podoba železniční dopravy, končí tříletá rekonstrukce jeho severní části a kolejišť ve směru na Prahu, Žatec a České Budějovice. Hlavní dodavatel, společnost Skanska, dnes otevřel poslední ze čtyř nových nástupišť, a to první nástupiště, a kolejiště na Prahu. Nová nástupiště jsou delší i širší, žulová, s vyšší nástupištní hranou, bezbariérová, s přístupem pomocí výtahů i eskalátorů, řekl ČTK projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner.

Nástupiště s kolejemi a zastřešením stála zhruba polovinu z celkové hodnoty stavby za 1,81 miliardy Kč; prostavěno už je 90 procent. Dokončeny jsou také mosty Gambrinus a Jateční a ústřední stavědlo. Podle investorské Správy železniční dopravní cesty jde v současnosti o nejrozsáhlejší přestavbu nádraží v Česku. Celá skončí v dubnu včetně dvousetmetrového podchodu pod nástupišti 1 až 4. Hotová tak bude více než polovina nádraží v Plzni. Navazující etapa, rekonstrukce Mikulášských mostů, která začne na jaře, zahrne zbylá nástupiště 5 a 6.

Skanska dnes otevřela nástupiště číslo 1 a přiléhající koleje. "Do prosince dokončíme poslední koleje pro nákladní vlaky za nástupištěm k Šumavské ulici, kde se dodělává výstup z pochodu," řekl Mitlöhner. Podchod, kde se přes zimu dokončí dlažba, obklady, elektroinstalace a informační systém, propojí všechna nová nástupiště s ulicí Šumavská, kde chce město stavět příští rok autobusový terminál.

Začátkem roku začne Skanska aktivovat nové staniční zabezpečovací zařízení, které výrazně zvýší bezpečnost provozu. Provoz bude řídit počítač z nového ústředního stavědla.

Přestavba umožní výrazné zvýšení rychlosti vlaků z 20 km/h až na 80 km/h. Kromě čtyř nástupišť se zmodernizovala stovka složitých výhybek, všechna kolejiště o délce téměř 20 kilometrů, železniční spodek a vyměnily se stovky kilometrů silnoproudých, slaboproudých a optických kabelů. Akci o rok zpozdilo odstraňování neočekávané staré ekologické zátěže a problémy se založením zdi. V místě se odtěžilo téměř 100.000 tun zeminy, více než desetina byla kontaminovaná.

"Jelikož je celá stavba hlavního nádraží z roku 1907 kulturní památkou, je zastřešení provedeno podle požadavků památkářů a respektuje prvky geometrické secese," dodal manažer. Nejširší nástupiště 4 slouží i pro příjezd záchranářů z Rokycanské třídy.

(čtk)