ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Před 175 lety byl otevřen druhý pražský most přes Vltavu

05.11.2016

Praha 5. listopadu - Před 175 lety, 6. listopadu 1841, byl otevřen druhý pražský most přes Vltavu, most císaře Františka I., zvaný také Řetězový most. Na jeho místě stojí od roku 1901 nynější silniční a tramvajový most Legií.

V Praze po dlouhá staletí překlenoval Vltavu pouze jeden most - Karlův. Most císaře Františka I. se stavěl od roku 1839. Svůj název dostal po bývalém císaři Františku I. Spojoval Národní třídu, která se tehdy nazývala Nové aleje, přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou. Autorem projektu byl inženýr Bedřich Schnirch, který měl v té době za sebou výstavbu řetězových mostů ve Strážnici na Moravě (první řetězový most na evropském kontinentu) či v Lokti nad Ohří. Stavbu provedl podnik českobudějovického průmyslníka a stavitele Vojtěcha Lanny.

Celková délka mostu činila 412,7 metru, šířka mezi zábradlím devět metrů. Dvě totožné poloviny mostu byly spojeny mohutným zděným pilířem na Střeleckém ostrově. Každý z obou dílů měl dvě věže, na nichž spočívala ve výši 10,5 metru nad vozovkou ložiska mostních řetězů. Rozpětí středního pole činilo 132 metrů. Mostovka byla z měkkého dřeva.

Most byl monumentální stavbou, která přispěla k rozvoji Prahy a zejména Smíchova. Jeho problémem však byla nedostatečná nosnost. V roce 1857 se při přepravě obzvlášť těžkého vozu z Ringhofferovy továrny velmi prohnul a rozhoupal. Od té doby byly tyto těžké transporty vedeny opět po staré trase přes Karlův most. Konstrukce mostu také nedovolila instalaci kolejí tramvajové dráhy, a vozy tehdy ještě koňské dráhy tak končily na obou stranách mostu, cestující jej museli přecházet pěšky. Most sloužil do 1898.

(čtk)