ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Správa železnic chce obnovit budovu plzeňského nádraží

19.10.2016

Plzeň 19. října - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která letos v červenci převzala od Českých drah plzeňské hlavní nádraží, je připravená památkově chráněnou secesní budovu co nejdřív opravit, aby odpovídala evropským parametrům cestování po železnici. Do konce roku se sejde vedení SŽDC sejít s novou krajskou reprezentací i s magistrátem města a chce vědět, zda je to pro ně prioritní dopravní uzel. ČTK to řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Plzeňské nádraží, jehož komplexní oprava by si vyžádala s využitím evropských fondů až miliardu korun, je předběžně zařazené do prvních desítek strategických nádraží, kterým se chce SŽDC věnovat. Podle Surého by se to mohlo podařit do roku 2020.

Surý by uvítal, kdyby Plzeňský kraj, město i SŽDC uzavřely memorandum, které vymezí společné záměry. "Se současným vedením hejtmanství jsme se o tom v minulých letech až tak moc nebavili," uvedl. Surý se domnívá, že Plzeň by měla být v kraji prioritou.

Předběžný plán oprav více než 200 nádraží v ČR má SŽDC hotový; celkem jich převzala přes 1500. "Půjde o ta nejhorší nádraží, ale s nejvyšší frekvencí cestujících. Plzeň tomu určitě odpovídá," řekl. Státní fond dopravní infrastruktury je připravený na to, že na strategické budovy poskytne peníze přednostně. SŽDC se bude věnovat přestupním bodům, kde projde nádražími 80 procent cestujících.

Řeknou-li kraj a Plzeň, že hlavní nádraží chápou jako strategický uzel, začne SŽDC od příštího roku připravovat rekonstrukci. Plzeň už oznámila, že chce ve vedlejší Šumavské ulici postavit přestupní terminál, kam už se buduje podchod z nástupišť. Město čeká, až budou vyhlášeny dotační výzvy.

"Pokud bude vedle nádraží investice města nebo kraje do integrovaného dopravního systému, tak tomu fandím. Pak bude určitě rekonstrukce prioritou," uvedl.

Až SŽDC o rekonstrukci rozhodne, provede technický rozbor. Bude složitější kvůli památkové ochraně budovy. "Vydáme takové prostředky, aby nádraží vypadalo hezky," slíbil Surý.

SŽDC investuje už několik let v plzeňském uzlu do kolejišť, nástupišť a podchodů. Celkem to má být do pěti staveb do konce roku 2022 zhruba 6,5 miliardy korun, hlavně z peněz EU. Letos v prosinci dokončí kompletní rekonstrukci východní části stanice, tedy směrů na Prahu a Most a čtyři nástupiště, vše za 1,8 miliardy Kč.

Na jaře příštího roku začne dvouletá oprava dvou mostů Mikulášská za 1,3 miliardy Kč; dodavatel bude znám do konce roku. Další stavbou v uzlu Plzeň bude přesmyk domažlické trati za 1,6 miliardy Kč, u nějž letos SŽDC dokončuje projekt a vykoupila většinu pozemků. Může běžet v souběhu s předchozí stavbou mostů, řekl Surý. Poslední bude výjezd na České Budějovice a seřazovací nádraží, na což zatím existuje záměr projektu.

(čtk)