ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Rekonstrukce stanice Horažďovice je hotová

13.10.2016

Horažďovice (Klatovsko) 13. října - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila rekonstrukci železniční stanice Horažďovice předměstí na Klatovsku, důležitý uzel na pomezí Plzeňského a Jihočeského kraje. Akce trvala půl druhého roku a stála 640 milionů korun bez DPH, z čehož půlmiliardu korun uhradí EU. Modernizací se zkrátily přestupní doby, zvýšila se propustnost a díky novému podchodu vzrostla bezpečnost cestujících. ČTK to řekl ředitel Stavební správy západ SŽDC Lubor Hrubeš. Rychlíky mohou nyní místem projíždět až 120kilometrovou rychlostí.

Ve stanici, která se zhruba půl století nemodernizovala, se stýká hlavní trať Plzeň - České Budějovice s regionální linií od Domažlic, Klatov a Sušice. Využívají ji lidé jezdící za prací do Plzně, Strakonic, Sušice a Nepomuku a školáci. Přebíhání přes koleje pro ně bylo nebezpečné. Trať má i potenciál příměstské dopravy směrem k Plzni.

SŽDC ve stanici plně zrekonstruovala 7,4 kilometru kolejí, instalovala 23 nových výhybek včetně ohřevů, nové trakční vedení, automatické řízení a zabezpečovací a informační systémy. Kvůli zvýšení bezpečnosti vznikly bezbariérové podchody, nová ostrovní nástupiště, na nástupištích a schodištích jsou kamery. Stanice má také nové zhlaví, tedy kolejové rozvětvení, na obou stranách stanice.

Několik nově instalovaných výhybek, které měly povrchové trhliny, bylo podle Hrubeše vyměněných. Několik dnů v červenci kvůli nim jezdily v Horažďovicích náhradní autobusy. "Řešili jsme to jako reklamaci u zhotovitele, který v jednotkách dnů spolu s dodavatelem jazyků výhybky na místě vyměnili," uvedl Hrubeš.

"Je to první krok k podpoře hromadné veřejné dopravy. Očekávám, že modernizace, tedy zdvojkolejnění trati, bude pokračovat dál do Plzně a opačně na Strakonice," uvedl starosta Horažďovic Michael Forman. Rozvoj a podpora železniční dopravy podle něj zabrání tomu, aby se lidé vystěhovávali do velkých měst.

Formana mrzí, že do velkého rozsahu prací nebyla zahrnuta zhruba 80 let stará nádražní budova. Do majetku SŽDC přešla od Českých drah až letos letos v srpnu, takže SŽDC na ní udělala jen nutné úpravy. SŽDC chce podle mluvčího Marka Illiaše postupně opravit všechny nádražní budovy, aby odpovídaly moderním standardům, a to i za peníze z evropského operačního programu Doprava II. Prioritou jsou nádraží v nejhorším stavu, což ale není případ Horažďovic předměstí. Ve stanici končí osobní vlaky z Plzně a Českých Budějovic. Kraje se zatím nedomluvily na vzájemných platbách, a proto každý platí ČD za svůj vlak a lidé musí v Horažďovicích přestupovat.

(čtk)