ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Letos bude v Česku dokončeno šest obchodních parků

20.09.2016

Praha 20. září - Letos má být v Česku dokončeno o polovinu méně nákupních parků než loni. Developeři jich v letošním roce otevřou šest o nákupní ploše 18.000 m2. Důvodem poklesu je především složité získávání potřebných povolení a klesající množství vhodných lokalit. V roce 2015 bylo dokončeno 14 nákupních parků o ploše 40.000 m2. Většina je v rukou zahraničních investorů. Na tiskové konferenci to uvedla poradenská společnost Cushman & Wakefield.

Na konci letošního roku by mělo být v ČR 179 otevřených nákupních parků, celková plocha dosáhne zhruba 775.000 m2. Z toho je neobsazených 8,3 procenta prostor. Největší centrum, které bude letos dokončeno, vyroste v Havířově a otevře do konce října. Rotunda Havířov má prodejní plochu 6400 m2. Mezi další nová centra patří Retail park v Šestajovicích u Prahy, MyBox v Brandýse nad Labem, Fastmall v Bruntálu a Retail Park Mělník.

S plochou nákupních parků téměř 800.000 m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. "Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo - se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě," uvedl vedoucí oddělení nákupních parků společnosti Jiří Kristek. Z evropských zemí má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel. Celkem disponuje 8,5 milionu m2 obchodní plochy.

Plocha nově otevíraných nákupních parků se postupně zmenšuje. V příštím roce společnost odhaduje, že budou otevřena centra o celkové obchodní ploše do 60.000 m2.

Tuzemské obchodní parky jsou z velké části v rukou zahraničních investorů, čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 pct) a Intercora (14 pct). Po nich následuje český developer a investor CPI (10 pct) a rakouská společnost Immofinanz (osm pct).

Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou nejméně 1000 m2, bez započítání prodejen potravin, velkoformátových prodejen nábytku a hobbymarketů.

Hobbymarkety zaujímají v ČR zhruba 850.000 m2 a prodejny nábytku asi 580.000 m2. Téměř polovina z celkem 134 prodejen hobby patří Mountfieldu. V České republice je 158 prodejen nábytku. Největším hráčem je IKEA, jejíž čtyři prodejny zabírají dohromady cca 100.000 m2. Z českých řetězců disponuje největší plochou značka Jamall s cca 50.000 m2. Z hlediska počtu prodejen vede zastoupení dánské firmy Jysk, které provozuje 70 obchodů při průměrné prodejní ploše okolo 1000 m2 na jednu prodejnu.

(čtk)