ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Žďákovský most se klene na Orlickou přehradou již 50 let

14.09.2016

Praha 14. září - Vizitka Žďákovského mostu přes Vltavu na Písecku, který bude pro automobily po opravě otevřený 16. září:

- Žďákovský most, který byl zprovozněn 27. dubna 1967, je svými rozměry a konstrukcí výjimečnou technickou památkou. Most je unikátní tím, že oba břehy Orlické přehradní nádrže spojuje jediným mostním obloukem. Stavba je největším obloukovým ocelovým mostem v Česku. Svého času most vévodil i světovým tabulkám.

- Žďákovský most vznikal v letech 1958 až 1967, s přestávkou od roku 1960 až 1964. Na stavbu bylo použito 4116 tun oceli, z toho 3100 tun na oblouk. Náklady byly vyčísleny na 71 milionů korun včetně protikorozní ochrany.

- Most má mezi patkami plnostěnný dvoukloubový oblouk o rozpětí 379,6 metru a celková délka oblouku činí 542,9 metru. Výška silnice nad vodní hladinou nádrže se pohybuje kolem 50 metrů (a více než 100 metrů k bývalému toku řeky). Autorem stavebního projektu mostu byly firmy Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Projektantem byl Oskar Oehler, autorem architektonického řešení Karel Vejmelka.

- Most byl pojmenován podle osady Žďákov u Chrástu, která byla přehradou zatopena a přestala existovat.

- Žďákovský most se stal dominantou celého středního Povltaví. Už při jeho stavbě se počítalo s tím, že i díky nádhernému výhledu bude přitahovat pozornost turistů, v oblibě ho mají rovněž vyznavači adrenalinového bungee-jumpingu. Most má i svou temnou minulost - v případě takzvaných orlických vražd v 90. letech z něj gang shazoval své oběti v sudech na dno přehrady.

- Most je pravidelně udržován a opravován. Například při kontrole v roce 1998 byly v trámu mostovky objeveny tři dlouhé trhliny způsobené zmrzlou vodou. Do výztuh byly po opravě udělány otvory, aby se situace již nemohla opakovat.

- Most na silnici I/19 je od loňského června v rekonstrukci, která potrvá až do října 2017. Pro automobily se otevře 16. září, pro chodce bude i nadále uzavřen. Oprava technické památky bude stát 146 milionů korun bez daně.

- V roce 2001 byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena Žďákovskému mostu cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů.

(čtk)