ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Tachov usiluje o dotace na opravu monumentální jízdárny

07.09.2016

Tachov 7. září - Tachov usiluje o evropskou dotaci na kompletní obnovu a využití jízdárny Světce, která je od roku 2010 národní kulturní památkou. Měla by přijít na 80 milionů korun. Přibýt tam mají nové expozice, zázemí, restaurace a sklady. Téměř 155 let stará monumentální jízdárna se ještě v roce 1999 zdála být odsouzena k záhubě, nyní je obdivovaným skvostem, řekl ČTK starosta Tachova Jiří Struček (ČSSD). Po španělské jízdárně ve Vídni je druhou největší ve střední Evropě.

"Věřím, že se to povede. Projekt máme dotažený do konce a budeme žádat o dotace z evropského programu IROP (z výzvy určené na národní kulturní památky a památky UNESCO). Výzva se má vyhlásit ještě letos nebo ve dvou fázích začátkem příštího roku," uvedl. Město chce využít všechny prostory památky. Vznikne tam muzeum kovářství a bylinek, zázemí pro účinkující, restaurace, byt správce a sklady. Projektantem je architekt Jan Soukup, který připravuje rekonstrukce stěžejních památek v kraji a na obnově jízdárny spolupracuje od začátku.

Čtrnáct let trvající oprava už přišla na 70 milionů korun. Byla vyřešena statika objektu, je nová střecha, okna a sociální zařízení. Podle studie je potřeba ještě 80 až 90 milionů Kč.

Město, kraj a ministerstvo kultury dávají každý rok na rekonstrukci budovy kolem dvou milionů korun. Tachov loni opravil omítky, historizující malby a suterén. Peníze dává také na provoz a akce, které zajišťuje kulturní středisko. V památce se konají od jara do podzimu Dveře jízdárny dokořán s koncerty, jsou tam i výstavy, noční a pravidelné prohlídky, promítání v kinokavárně, ale také republiková mistrovství mysliveckých ohařů a leteckých modelářů. Loni jízdárnu navštívilo téměř 6000 lidí, zájem o ni mají i filmaři, kteří využívají i okolní ruiny nedostavěného romantického zámku.

V roce 1999 bylo o jeden hlas v zastupitelstvu schváleno rozhodnutí, že město jízdárnu zachrání. Tehdy tam byly jenom ruiny a popadané zdi. Jediné, co stavbu drželo pohromadě, byl unikátní krov a strop.

"V pseudorománské jízdárně je použita směs stylů s cílem, aby byla velkolepá a reprezentativní, jak si to přál generál Windischgrätz (Alfred, český šlechtic a rakouský polní maršál)," řekl průvodce a kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. V jízdárně, postavené v modernějším stylu po vzoru o 135 let starší vídeňské, byl původně ve sklepě byt kováře či podkovárna a panstvo mohlo zajíždět přímo do jízdárny kočáry nebo na začátku 20. století i prvními automobily. V přízemí byl prostor pro koně a nahoře pro panstvo a návštěvníky.

(čtk)