ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Ve Švýcarsku otevřeli nejdelší a nejhlubší železniční tunel světa

01.06.2016

Erstfeld (Švýcarsko) 1. června - Ve Švýcarsku byl dnes slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým dnes projely první vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. Do plného provozu dopravní stavbu uvedou švýcarské železnice v prosinci.

Tunel, s jehož výstavbou se začalo v roce 1999, dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. "Dnešek je historickým dnem pro naši zemi," řekl Schneider-Ammann. "Je to velký krok pro Švýcarsko, ale také pro celý kontinent. Sbližujeme národy a národní hospodářství," řekl také o stavbě, která má spojení mezi severem a jihem kontinentu zkrátit asi o hodinu.

Na závěr svého vystoupení, které střídavě pronášel ve čtveřici švýcarských oficiálních jazyků, dal zelenou prvním vlakům s pasažéry. Z obou stran pak do tunelu, jehož výstavba přišla podle agentury DPA na 12,2 miliardy švýcarských franků (téměř 300 miliard korun), vjel vlak s 500 cestujícími, kteří místo ve vlaku vyhráli v loterii. Cesta na druhou stranu dvojici vlaků trvala asi půl hodiny.

Slavností, souvisejících s otevřením stavby, se zúčastnili také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi. Všichni také měli možnost se čerstvě otevřeným tunelem projet.

Německá kancléřka přitom ocenila práci švýcarských inženýrů, která pomáhá spojit sever Evropy s jihem. Poznamenala také, že Gotthardský železniční tunel je dobrým příkladem projektu, který byl dokončen včas a u něhož se podařilo udržet na uzdě rozpočet. "O to musíme v Německu ještě usilovat," podotkla. Mohla tím narážet mimo jiné na stavbu nového letiště v Berlíně, která měla být dokončena už před několika lety a jejíž cena narostla výrazně nad rámec prvního rozpočtu.

Slova chvály našel také Hollande. "Tento tunel je obrovským evropským dobrodružstvím. Švýcarsko není v EU, má ale možnost spojovat sever s jihem," řekl francouzský prezident. Šéf italské vlády Renzi hovořil zase o tom, že zatímco někteří chtějí stavět zdi, Švýcarsko postavilo tunel.

Dosud nejdelším byl železniční tunel Seikan v Japonsku, který byl otevřen už v roce 1988 a který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.

První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala.

O výstavbě nového dvoutubusového železničního tunelu rozhodli Švýcaři v několika referendech. Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.

(čtk)