ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Nejdelší železniční tunel světa se otevře ve středu

30.05.2016

Erstfeld (Švýcarsko)/Praha 30. května - Vybraná fakta a zajímavosti o Gotthardském železničním tunelu ve Švýcarsku, který bude otevřen 1. června a který se s délkou přes 57 kilometrů stane nejdelším tunelem světa:

- Gotthardský železniční tunel bude se svou délkou přes 57 kilometrů nejdelším tunelem světa. Dosud tento primát drží japonský železniční tunel Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó, který je dlouhý téměř 54 kilometrů.

- Gotthardský železniční tunel bude současně i nejhlubším tunelem světa. Jedná se totiž o takzvaný úpatní tunel, což znamená, že vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek. V některých místech je i 2300 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira. Převýšení tunelu je minimální, maximálně vede ve výšce 550 metrů nad mořem, a je téměř bez větších zatáček.

- Tunel, označovaný za pýchu Švýcarska, prochází alpským Gotthardským masivem. Myšlenka na jeho vybudování pochází již z konce 40. let uplynulého století, jeho vybudování schválili Švýcaři v několika referendech a v roce 1996 začaly přípravné práce. V listopadu 1999 byly provedeny první odstřely a ražba skončila za velké slávy v roce 2010. Tunel byl projektován a stavěn společností AlpTransit Gotthard AG (ATG), která je společností plně vlastněnou Švýcarskými federálními železnicemi.

- Tunel má dva tubusy o délce přes 57 kilometrů a šířce deset metrů, které jsou od sebe vzdáleny několik desítek metrů. Spolu s bočními, bezpečnostními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů. V tunelu se nacházejí dvě bezpečnostní stanice, Sedrun a Faido, ve kterých je umožněn přejezd souprav do sousedního tubusu a které jsou projektovány i jako pohotovostní stanice pro nouzové opuštění vlaku.

- Při ražbě tunelu muselo na 2500 horníků, z nichž sedm přišlo o život, odstranit na 13 milionů krychlových metrů horniny (nebo 28,2 milionu tun), což je například pětkrát více, než je obsah slavné Cheopsovy pyramidy. Délka 57 kilometrů je přibližně stejná, jako je cesta z Prahy do Příbrami.

- Tunel začíná na severu u města Ersfeld, na jihu v Bodiu. Cesta mezi Curychem a Milánem se má díky tunelu zkrátit o hodinu na zhruba dvě hodiny a 40 minut. Letecky stejná cesta trvá podle letového řádu 55 minut.

- Tunelem by mělo jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Také nákladní vlaky budou moci na trase jezdit rychleji, a to až 160 kilometrů za hodinu, což je dvakrát více než dosud. Cesta samotným tunelem potrvá kolem 20 minut. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.

- Gotthardský tunel je součástí švýcarských tunelů, jejichž výstavba má přijít asi na 370 miliard korun. Jen Gotthard samotný stál cca 180 miliard korun (9,83 miliardy švýcarských franků).

- O první jízdu vlakem Gotthardským tunelem byl velký zájem. Počet zájemců byl 140krát vyšší, než kolik bylo nabízeno míst, a o šťastlivcích nakonec rozhodl los. Pravidelné spoje mají začít jezdit tunelem od prosince.

- První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala. V roce 1980 byl zprovozněn dálniční tunel pod Gotthardským průsmykem. V roce 2012 švýcarská vláda rozhodla o stavbě druhého silničního tunelu pod Gotthardským masivem. Letos stavbu Švýcaři odsouhlasili v referendu.

Nejdelší silniční tunel je v Norsku, železniční bude ve Švýcarsku

Nejdelším tunelem světa je dosud japonský železniční tunel Seikan (53,85 kilometru), který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó. Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který bude otevřen 1. června, ho však v délce překoná o tři kilometry. Silničním králem mezi tunely je o polovinu kratší norský Laerdalský tunel mezi Oslem a Bergenem, jenž měří 24,5 kilometru.

Nejdelším železničním tunelem v ČR je Březenský nedaleko Chomutova (1758 metrů). Ten byl otevřen v roce 2007 a o 11 metrů překonal tunel Špičácký u šumavské Železné Rudy (Klatovsko), který byl zprovozněn již v roce 1878 a Česku tak kraloval téměř 130 let.

Nejdelší tunely světa a v ČR:

Nejdelší železniční tunely světa:

pořadí  název místo délka (km)  otevření
1. Gotthardský Švýcarsko 57 2016
2. Seikan Japonsko 53,8 1988
3. Eurotunnel Francie-Británie 50,4 1994
4. Lötschbergsk Švýcarsko 34,5 2007
5. Kuan-ťiao Čína 32,6 2014
6. Guadarrama Španělsko 28,4 2007
7. Tchaj-chang Čína 27,8 2007
8. Iwate-Ičinohe Japonsko 25,8 2002
9. Lainzer/Vídeňský les Rakousko 23,8 2012
10. Jižní Lü-liang-šan Čína 23,4 2014

 

Nejdelší silniční tunely světa:

pořadí  název místo délka (km)  otevření
1. Laerdalský Norsko 24,5 2000
2. Jamate Japonsko 18,2 2015
3. Čung-nan-šan Čína 18,0 2007
4. Ťin-pching-šan Čína 17,5 2011
5. Gotthardský Švýcarsko 16,9 1980
6. Arlbergský Rakousko 13,9 1978
7. Si-šan Čína 13,6 2012
8. Chung-tchi-kuan Čína 13,1 2013
9. Süe-šan Tchaj-wan 12,9 2006
10. Fréjus Francie-Itálie 12,8 1980

 

Nejdelší železniční tunely v ČR:

pořadí  název místo délka (m)  otevření
1. Březenský Chomutovsko 1758 2007
2. Špičácký Klatovsko 1747 1878
3. Jižní vítkovský Praha 1364 2008
4. Severní vítkovský Praha 1316 2008
5. Vinohradský I Praha 1145,5 1871

 

Nejdelší silniční tunely v ČR:

pořadí  název místo délka (m)*  otevření
1. Královská obora** pražský městský okruh 3090 2015
2. Panenská dálnice D8 u hranic s Německem 2168 2006
3. Strahovský pražský městský okruh 2004 1997
4. Komořanský obchvat Prahy R1 1937 2010
5. Lochkovský obchvat Prahy R1 1661 2010

* délka delšího z tubusů

** součást tunelového komplexu Blanka


(čtk)