ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Ve Velkém Oseku obnovili původní plavební komory

19.05.2016

Velký Osek (Kolínsko) 19. května - Ve Velkém Oseku na Kolínsku skončily poslední práce na téměř stomilionové rekonstrukci původní plavební komory z 50. let. Zároveň tím byl uzavřen dvacetiletý program obnovy starých zdymadel na Labi. Nová stavba byla uvedena do provozu loni v prosinci, letos ale ještě pokračovaly dokončovací práce na břehu, řekl ČTK při dnešním slavnostním otevření mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

Modernizace komory za 98,7 milionu Kč začala v září 2014 a byla nejrozsáhlejší ze všech rekonstrukcí na středním Labi mezi Mělníkem a Chvaleticemi. "Zahrnovala kompletní odbourání obou zdí, ze kterých zůstaly pouze asi tři metry původní zdi nade dnem plavební komory. Vše ostatní muselo být z původních betonových zdí odbouráno a nahrazeno novými železobetonovými stěnami, které mají vnitřní povrch z prefabrikovaných železobetonových panelů, aby ten povrch odolával působení vody," uvedl Bukovský.

Podle jednatele Labské strojní a stavební společnosti Václava Růžičky začala firma používat technologii prefabrikovaných panelů už v roce 1996. Panely jsou vyrobeny dopředu, po odbourání podkladu se upevňují místo původní stěny a teprve pak se betonuje vlastní stěna plavební komory. "Ta technologie se ujala, protože je svým způsobem trvalejšího charakteru než monolitické konstrukce a umožňuje tu rekonstrukci provést v době plavební odstávky, což je zhruba 25 až 30 dnů," řekl Růžička ČTK. Původní betony v plavební komoře ve Velkém Oseku se prakticky rozpadly a nebyla jiná možnost, než je kompletně vybourat. Vyměněna byla i stará ocelová vrata, která byla také na konci své životnosti a před několika lety praskla.

"Na Labi touto rekonstrukcí skončil program modernizace starých plavebních komor, všechny plavební komory už jsou modernizovány. V uplynulých letech se také budovala protipovodňová ochrana plavidel a také se zvyšovaly podjezdné výšky pod mosty," připomněl Bukovský.

Ředitelství vodních cest nedávno představilo novinářům také novou komoru v Brandýse nad Labem, kde ale byly práce úplně jiného charakteru. Problémem tam nebyla konstrukce zdí, ale podloží. Hrozilo, že by se mohla celá konstrukce plavební komory zřítit.

Důležitou akcí, kterou je podle Bukovského potřeba ještě provést, je splavnění do Pardubic, což je dlouho připravovaná stavba, která má řadu komplikací. "Chybí poslední plavební komora pro splavnost do Pardubic a samozřejmě zajištění stabilních podmínek v oblasti Děčína," řekl k dalším projektům ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

(čtk)