ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Elektrizovaná trat zlepší dopravní dostupnost Jeseníků

22.04.2016

Šumperk 22. dubna - Zlepšit dopravní dostupnost Jeseníků má dokončená elektrizace soukromé železniční trati spojující Šumperk a Kouty nad Desnou, která stála 475 milionů korun. První elektrický vlak RegioPanter na 19 kilometrů dlouhou trať vyjel dnes, pravidelný provoz bude ale zahájen až v závěru roku. Do té doby cestující budou přepravovat motorové soupravy a ve špičkách je doplní elektrické vlaky. Projekt navazuje na dřívější elektrizaci železniční trati vedoucí ze stanice Zábřeh na Moravě do Šumperka.

"Potřebovali jsme tady trochu zvýšit komfort dopravy, což je trend, který je v celé České republice. Tak jsme si řekli, že bychom mohli nějaký koridor vybudovat i tady v údolí Desné," řekl dnes novinářům předseda Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína na Šumpersku Pavel Žerníček. Příprava elektrizace trati z Šumperka do Kout sahá až do roku 2005, kdy světlo světa spatřily první studie. Elektrizace regionální trati, které zahrnovala také vybudování nového zabezpečovacího zařízení, opravu kolejí i nástupišť, byla zahájena loni v květnu a skončila na podzim.

"Provoz (elektrických vlaků RegioPanter) bude zahájen až v prosinci vzhledem k tomu, že je třeba zajistit dostatečný počet elektrických souprav, které tady budou jezdit. Trošku se nám to posunulo, protože začátek měl být 12. června," podotkl Žerníček. Provoz na regionální trati dosud zajišťuje společnost Arriva, která má v pronájmu motorové vlaky patřící svazku. Smlouva jí skončí v prosinci a poté provoz pomocí elektrických souprav zřejmě převezmou České dráhy. "V roce 2019 pak bude nové výběrové řízení (na dopravce)," dodal Žerníček.

Díky elektrizaci se rychlost vlaků na trati spojující Šumperk s nedalekými Kouty nad Desnou, kde funguje jeden z nejmodernějších lyžařských areálů v zemi, zvýší o deset až 30 kilometrů za hodinu. Elektrické vlaky tak po železnici Desná budou moci jezdit rychlostí až 80 kilometrů za hodinu, což by podle autorů projektu mělo zvýšit zájem cestujících o tento druh dopravy do oblíbeného horského střediska. Výhledově by mohly do Kout jezdit přímé vlakové spoje z Olomouce či Brna.

Na projekt elektrizace trati získal Svazek obcí údolí Desné dotaci 352 milionů korun a 123 milionů korun zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury. Svazek obcí údolí Desné dotaci na elektrizaci trati požádal už dříve, ministerstvo ale projekt v roce 2007 neschválilo, takže musel být znovu předložen.

Svazek obcí údolí Desné získal 19 kilometrů dlouhou trať z Šumperku do Koutů nad Desnou s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína po roce 1997, kdy trať poničily katastrofální povodně a České dráhy na ní chtěly zastavit provoz. Obce se spojily, aby dráhu zachránily. Služeb soukromé železnice využívá zhruba 360.000 cestujících ročně.

(čtk)