ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Podaří se zachránit nádraží v centru Brna?

18.04.2016

Brno 18. dubna - Občanská aliance Referendum 2016, která v Brně aktivně vystupuje za zachování hlavního vlakového nádraží v centru Brna u Nádražní ulice, získala od dárců na kampaň 124.000 korun. S jejich pomocí chce před říjnovým plebiscitem občany informovat a přesvědčovat, aby šli hlasovat za zachování nádraží na hranici historického centra, uvedl dnes v tiskové zprávě zástupce aliance Josef Patočka. Dobrovolnou sbírku na kampaň vyhlásil i spolek Brno+, jehož zájmem je naopak nádraží odsunout.

Referendum o poloze brněnského nádraží se uskuteční v říjnu společně s krajskými volbami a budou v něm hlasovat lidé s trvalým bydlištěm v Brně. Aby byl výsledek závazný, musí přijít alespoň 35 procent voličů.

Rozhodovat se měli i podle výsledků studie proveditelnosti, kterou si nechává zpracovávat Správa železniční dopravní cesty. Její kompletní dokončení se však očekává až po referendu.

Alianci Referendum 2016 přispělo 377 lidí. Snahou bylo získat alespoň 108.000 korun, což odpovídá 35 procentům voličů. Přispěli mimo jiné herec a režisér Arnošt Goldflam, senátorka Eliška Wagnerová či autor komiksu o Aloisi Nebelovi Jaromír 99. "Kampaň za moderní nádraží ve výhodné poloze v centru budou financovat drobní dárci," uvedl zmocněnec petičního výboru za referendum Jakub Patočka. Kampaň se navíc rozhodla podpořit brněnská Nadace Partnerství. Za každou vybranou korunu věnuje padesátihaléř.

Na transparentní účet spolku Brno+, který prosazuje odsun nádraží a jehož zástupcem je bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), zatím přispělo osm lidí. Mezi nimi například ředitel projektantské firmy A Plus Patrik Tuza či architekt Jaroslav Dokoupil, který se podílel na tvorbě a aktualizaci brněnského územního plánu.

Diskuse o novém brněnském nádraží a celkové modernizaci železničního uzlu se vedou už několik desetiletí, i proto je nádraží ve velice špatném stavu. Investice do něj totiž byly minimální. Nové nádraží v centru by se posunulo směrem k Novým sadům do míst dnešní Malé Ameriky. Pokud by zvítězila varianta odsunutého nádraží, posunulo by se od současného zhruba kilometr na jih do míst současného nákladového nádraží za Zvonařkou.

(čtk)