ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Publikace mapuje stavbu nedokončené dálnice přes Chřiby

15.04.2016

Kroměříž 15. dubna - Tři desítky mostů, dálničních propustků a náspů plánované autostrády přes pohoří Chřiby mapuje nová publikace autorů Pavla Zrny a Bořka Žižlavského. Autostráda se stavěla v letech 1939 až 1942 jako součást velkého národního projektu autostrády, podle později zavedené terminologie dálnice, jež měla protnout celou zemi. Postihla Chřiby velice razantně, měla vést v podstatě po celém hřebeni, řekl dnes ČTK Zrna.

Stavba pohoří zasáhla v úseku od Zástřizel až po Novou Dědinu. "Kuriózní je, že Chřiby byly takovým stavebním ostrovem. Masivní výstavba probíhala v úseku od Prahy do Humpolce, od Humpolce do Zástřizel na stavbu prakticky nebylo sáhnuto a úsek ze Zástřizel do Nové Dědiny, respektive ke Kostelanům byl v pokročilé fázi výstavby," uvedl Zrna.

Úsek z Prahy do Humpolce byl v 60. letech dokončen jako součást dálnice D1. V Chřibech se ale za druhé světové války práce zastavily. "Chřiby zůstaly takovou raritou, kde je největší koncentrace nedokončených staveb," řekl Zrna. Autostrádu stát připravoval už v roce 1938, výstavba začala ještě před okupací Československa hitlerovským Německem.

Říšské orgány stavbu ihned nezastavily (učinily tak kvůli potřebě materiálu a pracovních sil pro válečné účely až v roce 1942), proto autostráda bývá někdy označována jako Hitlerova dálnice. "Hitler ale tady v rámci říšských sítí stavěl ještě několik jiných projektů, takže autostráda přes Chřiby není Hitlerovou dálnicí. Označována bývá i jako Baťova dálnice, protože Jan Antonín Baťa byl v podstatě zásadní hybnou silou, která přiměla tehdejší státní orgány k tomu, aby stavbu zahájily," doplnil Zrna.

Přes 30 objektů v různé fázi rozestavěnosti od takřka hotových mostů u Zástřizel, které už mají povrchovou úpravu i zábradlí, jsou usazeny do dálničního náspu a chybí jim jen pokládka vozovky, až po rozestavěné propustky a mosty, se postupem času stalo součástí krajiny a turistickou atrakcí.

Knihu vydává nakladatelství Veligrad jako 11. díl edice Chřiby záhadné a mytické. Kromě informací o stavbě autostrády a četných fotografií jsou v ní i zajímavosti o pohoří Chřiby, které doplnil Bořek Žižlavský. Pokřtěna bude 23. dubna v Lesním penzionu Bunč. "Místo bylo zvoleno záměrně, neboť Bunč v historii výstavby autostrády hraje velmi významnou roli. Bylo tam sídlo jedné z firem, která stavbu dělala," uzavřel Zrna.

(čtk)