ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

Restaurátoři začali s průzkumem fasády Fantovy budovy

13.04.2016

Praha 13. dubna - Restaurátoři začali s průzkumem fasády Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Jde o první nezbytný krok k rekonstrukci vnějšku budovy, průzkum například pomůže určit přesný odstín původní barvy, kterou secesní památka opět ponese. Na současném stavu fasády se podepsala na jednu stranu nízká míra údržby, ale i necitlivé zásahy před rokem 1989, uvedl Jarmil Plachý z restaurátorské společnosti Akant Art, který se na opravách památky podílí.

Vnější část Fantovy budovy opravuje podobně jako její vnitřní prostory italská společnost Grandi Stazioni, která má komerční část hlavního nádraží dlouhodobě v pronájmu výměnou za rekonstrukci odbavovací haly a historické budovy. Podle Martina Hamšíka, mluvčího společnosti, která patří italským drahám, by měla fasáda střední části Fantovy budovy vyjít na zhruba 19 milionů korun. Pokud společnost získá od památkářů všechna nezbytná povolení, mohla by mít střední část budovy novou fasádu nejpozději začátkem příštího roku. Na konci roku 2018 by pak ideálně mohla být z vnějšku opravena celá budova.

Podle původní smlouvy ale měla být Fantova budova opravená do poloviny letošního října, jinak firmě hrozí, že o třicetiletý pronájem hlavního nádraží přijde. Grandi Stazioni proto jedná s Českými drahami o podmínkách prodloužení této lhůty. Společnost věří že se jí podaří dosáhnout shody. "Pokud bychom tomu nevěřili, nepouštěli bychom se do dalších fází oprav," doplnil mluvčí.

Italské dráhy Ferrovie dello Stato Italiane vlastní v Grandi Stazioni 61procentní podíl, zbytek připadá na Evropskou banku pro obnovu a rozvoj. Díl italských drah je v současnosti na prodej v rámci částečné privatizace.

Hlavní nádraží v Praze je kulturní památkou. Známá kavárna umístěná ve střední části historické nádražní budovy byla původně odjezdovou halou, později sloužila jako místo k posezení při čekání na vlak. Je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobí secesní motivy a sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy.

(čtk)