ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Reality na dlani

České dráhy schválily převod nádraží

07.04.2016

Praha 7. dubna - Dozorčí rada Českých drah dnes schválila prodej nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Nádražní budovy a zaměstnance, kteří se o ně starají, jí dráhy mají převést za 3,31 miliardy korun. ČTK to po jednání rady řekl mluvčí ČD Radek Joklík. Cena podle něj vyplývá z nejnovějšího znaleckého posudku. Datum plánovaného převodu zhruba 1500 budov zatím dopravce neuvedl, převod musí ještě posvětit řídicí výbor ČD.

Státní správě železnic dal kontrolní orgán drah přednost před nabídkou realitní skupiny CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka, která za nádraží nabízela čtyři miliardy korun. "Nechceme privatizaci železniční infrastruktury. Nádraží mají sloužit veřejnosti a musí být za rovných podmínek přístupná všem dopravcům. To garantuje jedině stát," uvedl předseda rady a zároveň náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Úmysl převést nádraží z Českých drah na správu železnic schválila vláda loni a následně ji schválil řídicí výbor Českých drah. Smyslem transakce je dokončení odluky státního správce železniční infrastruktury od Českých drah. Státní správa železnic navíc může na rekonstrukci dlouhodobě zanedbávaných budov získat z evropských dotací mnohem větší podíl peněz, než kolik by mohly čerpat právě České dráhy.

ČD původně očekávaly za převod nádraží výrazně vyšší sumu, zhruba dvojnásobek současné částky. Částku na úrovni tří miliard korun nicméně v loňském roce prakticky stanovila Evropská komise. Uvedla, že převod nádraží mezi státem vlastněnými drahami a SŽDC za tuto cenu nebude považovat za nedovolenou podporu.

Pokud se podaří nádraží na správu železnic převést k začátku května, což je podle SŽDC aktuální pracovní datum, mohla by do konce roku začít první vlna oprav. V té by podle SŽDC měla být opravena například nádraží v Hradci Králové, Děčíně, Chebu, Liberci a Teplicích.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U "Masaryčky" zatím nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality.

(čtk)