ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Aktuálně

Náchod má opravené vlakové nádraží

21.08.2017

Náchod 21. srpna - V jednadvacetitisícovém Náchodě dnes začala cestujícím oficiálně sloužit opravená budova vlakového nádraží. Postupná rekonstrukce trvala několik let a České dráhy a Správa železniční dopravní cesty za ni vydaly 34,5 milionu korun. Po novém autobusovém nádraží, které bylo nákladem 35 milionů korun otevřené v těsném sousedství vlakového nádraží v červenci 2014, získal Náchod další moderní stavbu, která zvýší komfort cestování.

Rekonstrukci nádražní budovy z roku 1895, která poslední větší přestavbou prošla na začátku 20. století, začaly České dráhy jako její tehdejší majitel připravovat v roce 2012. Poslední etapu prací za téměř 14 milionů korun dokončil současný vlastník, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Současně jde o první větší rekonstrukci výpravní budovy od převzetí správy nádraží do rukou SŽDC loni v létě. "Jsem rád, že jsme po převodu nádraží zpět na stát začali okamžitě s vylepšováním staničních budov. V tomto trendu chceme pokračovat," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Projektanti podle něj již začínají pracovat na zvelebení výpravních budov v Hradci Králové, Jaroměři, Pardubicích či Letohradě.

Cestující mohou na náchodském nádraží využívat nový jižní vstup, který se nachází směrem k městu. "Od něj prochází celou budovou až do nádražní haly pasáž, která se vybavila lavičkami a dalšími prvky zpříjemňujícími pobyt cestujících. Z pasáže jsou přístupné WC pro cestující a komerční prostory. Odbavovací hala zůstala na svém původním místě, pouze pokladny se přesunuly do severní části budovy," popsala změny na nádraží mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Stavbaři budovu nádraží kompletně opravili. Objekt má nová okna, dveře, inženýrské sítě, zateplení, opravena byla střecha, peronní přístřešek i zpevněné plochy. Rekonstrukce respektovala původní vzhled objektu i stavbu autobusového terminálu s krytými stáními a přístřešky, uvedla Šubová.

Okrový odstín fasády architekti zvolili s ohledem na převažující barevnost budov ve městě, pocházející z přelomu 19. a 20. století. Původní tvar stavby včetně střechy se zachoval, stavbaři použili krytinu tmavé barvy připomínající břidlici. Nejvyužívanější přízemní část objektu byla obložena skládanými sklocementovými deskami.

(čtk)