ARCHITEKTURA BYDLENÍ DESIGN

Aktuálně

Nález Hradské brány potvrdil dobové plány olomoucké pevnosti

17.05.2017

Olomouc 17. května - Archeologové Národního památkového ústavu (NPÚ) objevili při rekonstrukci ulice 1. máje základy středověké Hradské brány. Na místě sloužila do druhé poloviny 19. století, kdy byla zbourána. Nález odborníci očekávali, potvrdil tak podle nich dobové plány olomoucké pevnosti. ČTK o tom dnes informoval mluvčí olomouckého pracoviště NPÚ Vlastimil Staněk. V průzkumu na místě archeologové pokračují i nadále. Oblast považují za historicky nejcennější na území města.

Hradská brana byla založena na východní straně Předhradí. Procházela jí hlavní cesta, dnešní ulice 1. máje, přes Předhradí do města. "Tato brána postupně převzala úlohu hlavní a po polovině 14. století zřejmě jediné východní brány, i když do této doby v tomto prostoru spolu koexistovaly čtyři více či méně funkční brány," uvedl Staněk. Podotkl, že původní hlavní brána do hradu Olomouc stála při ústí Mlčochovy ulice na Václavské náměstí a zanikla ve 14. století, což nejspíše souviselo s celkovou rekonstrukcí opevnění v lucemburském období.

Archeologové na základy brány na křižovatce ulic 1. máje a Komenského narazili nedávno. Nález předpokládali už před samotným výzkumem. Odborníci pod vedením Richarda Zatloukala totiž ještě před zahájením rekonstrukce této třídy provedli archivní rešerši dobových plánů pevnosti Olomouc, které získali ve vídeňském archivu. "Z nejvhodnějších pevnostních plánů a digitální katastrální mapy současného stavu byly provedeny soutisky, na kterých je Hradská brána zobrazena," doplnil Staněk. Odborníci přitom pracovali například s plánem z roku 1644 či plánem olomouckého opevnění navrženého vojenským inženýrem baronem Pierrem Philippe Bechade de Rochepinem v roce 1742.

Hradská brána se dělila na vnitřní a vnější bránu, mezi nimiž byl položen padací most. Vnitřní brána měla i svou strážní budku, v níž byly umístěny lavice, kde se vykonávaly tělesné tresty. Zbourána byla roku 1876, při rušení olomoucké pevnosti. "Zdivo, které svou výškou nepřekáželo nově budované komunikaci, později i s kolejištěm pro tramvajovou dopravu, zůstalo zachováno. A právě tyto základy brány se staly předmětem záchranného archeologického výzkumu v květnu letošního roku," dodal Staněk.

Dlouho plánovaná rekonstrukce rušné ulice 1. máje v historickém centru města začala na začátku dubna a potrvá do začátku listopadu. Opravy budou stát zhruba 80 milionů korun. Dělníci v úseku mezi náměstím Republiky až k průčelí hotelu Palác vymění koleje a opraví inženýrské sítě v délce zhruba 400 metrů. Opraví také chodníky a veřejné osvětlení. Stavební práce jsou koordinovány s výzkumem archeologů.

(čtk)